http://www.drogadokariery.eu/

"Kompetencje kluczowe drogą do kariery" to szansa dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych na rozwój ich umiejętności kluczowych, w obszarze nauk matematyczno-przyrodniczych, technicznych, przedsiębiorczości. To także okazja dla nich na świadomy wybór ścieżki edukacyjnej i przygotowanie do wejścia na rynek pracy.

Projekt został wysoko oceniony przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, co gwarantuje sukces w osiągnięciu założonych celów.

Kto, gdzie, kiedy?

Do realizacji Projektu przystąpiła Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP w Warszawie. Przedsięwzięcie obejmie cztery województwa w północno-zachodniej części Polski: pomorskie, zachodniopomorskie, wielkopolskie i lubuskie.

Uczniowie będą uczestniczyć w Projekcie od pierwszych dni w nowej szkole przez kolejne trzy lata.

Jak?

Projekt „Kompetencje kluczowe drogą do kariery” zakłada realizację:

• zajęć pozalekcyjnych z matematyki, fizyki, chemii, biologii, informatyki i przedsiębiorczości,

• zajęć pozaszkolnych w formie wyjazdów na wykłady, imprezy, obozy naukowe i edukacyjne,

• szkolnych pikników i konferencji popularyzujących naukę,

• wystaw i prezentacji promujących osiągnięcia naukowe,

• kompleksowego doradztwa zawodowego.

Programy, scenariusze i pomysły na przebieg zajęć pozalekcyjnych, obozów, pikników i innych zajęć pozaszkolnych wypracują sami nauczyciele i uczniowie przy współpracy eksperta – Superwizora ds. Realizacji Projektu.

Działania Zespołów Badawczych polegają na zebraniu i usystematyzowaniu informacji o pewnych zagadnieniach (w oparciu o analizę zjawiska, eksperyment, opracowanie na podstawie literatury przedmiotu lub konstruowanie modeli). Rezultaty tych działań mają charakter różnego rodzaju opracowań (esejów, wywiadów, rysunków, albumów, gier itp.), które uczniowie przygotowują, a następnie prezentują w określonych warunkach.

Po co?

Projekt oferuje rozwijanie innowacyjnych form nauczania i dostarcza ciekawych materiałów dydaktycznych. Poprzez zastosowanie nowoczesnych metod uczenia się, szkoła ma szansę stać się atrakcyjnym miejscem spędzania czasu dla młodzieży. Ponadto Projekt jest okazją na podniesienie kwalifikacji nauczycieli oraz jakości oferty edukacyjnej placówek.

Założenia programowe projektu umożliwią:
• udział w atrakcyjnych zajęciach, wykładach, prezentacjach z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi dydaktycznych i rozwiązań edukacyjnych,

• integrację poprzez pracę zespołową, pikniki, akademie, obozy, prezentacje ponadregionalne, festiwale nauki,

• poszerzanie zainteresowań z tzw. przedmiotów ścisłych pod opieką nauczycieli szkolnych i akademickich,

• zastosowanie wiedzy w praktyce, analityczne, logiczne i twórcze myślenie,

• wzrost zdawalności i wyników na egzaminach maturalnych.

Projekt ma pokazać, że nauka nie musi być nudna, a przedmioty ścisłe trudne!

Działania w ramach Projektu:

1. Szkolne Projekty Badawcze (II edycje)

Zajęcia pozalekcyjne realizujące ideę szkolnego ruchu naukowego, w ramach których powołane zostaną kilkuosobowe (średnio 9 uczniów) Zespoły Badawcze prowadzone przez nauczycieli w szkołach. Będą to zajęcia nastawione na swobodne rozwijanie zainteresowań z przedmiotów: matematyka, fizyka, chemia, biologia, informatyka, przedsiębiorczość i prowadzone będą z wykorzystaniem metody projektu.

Na początku I semestru roku szkolnego 2011/2012 nastąpi wybór problemów i obszarów badawczych. Nauczyciele przy współpracy z Superwizorami ds. Realizacji Projektu opracują projekt badawczy zawierający m. in. cele projektu, działania, zakładane rezultaty, nakłady (sprzęt i materiały dydaktyczne), użyteczność zakładanych rezultatów. Tak skonstruowany projekt będzie podstawą do realizacji zajęć pozalekcyjnych w I edycji Szkolnych Projektów Badawczych.

Druga edycja uwzględnia konieczność przygotowania uczniów do egzaminu kończącego szkołę. Przeprowadzone zostaną wśród uczniów testy sprawdzające, w jakich obszarach muszą się doskonalić. Istniejące Zespoły Badawcze podzielą się na Komórki Badawcze, w ramach, których będą wspólnie rozwijać umiejętności pod kątem wyboru kierunku studiów.

Termin realizacji:

I edycja lata szkolne 2011/2012 r.

II edycja lata szkolne 2012/2013 r.

Całkowita liczba godzin lekcyjnych na 1 Zespół Badawczy – 112 (28 godzin lekcyjnych/semestr).

Projekt obejmuje zarówno koszt wynagrodzenia nauczycieli prowadzących zajęcia, jak i doposażenia szkoły w materiały dydaktyczne (średnie doposażenie szkoły w wysokości 9900,00 zł).

2. Doradztwo zawodowe i kompetencyjne

Zajęcia pozalekcyjne z psychologami, ekspertami ds. rozwoju osobistego i doradztwa zawodowego. Celem jest pomoc w wyborze ścieżki kształcenia, identyfikacja mocnych i słabych stron ucznia, przedstawienie perspektyw zatrudnienia na lokalnym i globalnym rynku pracy.

Termin realizacji: rok szkolny 2010/2011 r.

doradztwo kompetencyjne: I semestr 2010/2011 r.

doradztwo zawodowe : II semestr 2010/2011 r.

Ilość godzin na 1 zespół:

doradztwo kompetencyjne: 24 godziny (6 sesji po 4h)

doradztwo zawodowe: 32 godziny (8 sesji po 4h)

Projekt obejmuje zarówno koszt zatrudnienia ekspertów jak i koszt materiałów pomocniczych do przeprowadzenia zajęć. Zadanie zakończy się wydaniem certyfikatu potwierdzającego udział uczniów w zajęciach.

3. Podróże „Innowacyjni globalnie”

Zadanie zakłada jednodniowe wyjazdy do innowacyjnych firm działających w sektorach biotechnologii, hi-tech, automatyki przemysłowej etc. Podczas wizyt praktycy przybliżą uczniom zagadnienia związane z konkurencyjnością firm na rynku, nowoczesnymi obszarami badawczymi, postępem technicznym w różnych branżach. Ponadto zadanie ma być okazją na zwiedzanie niedostępnych miejsc na uczelniach, jednostkach naukowo-badawczych, takich jak np. laboratoria.

„Podróże” dadzą szansę poznania trendów rozwoju światowej nauki i zobrazują uczniom ścieżki kariery, którymi mogą podążyć. WSP TWP zapewni działania towarzyszące w postaci pokrycia kosztów: dojazdu, wyżywienia, ubezpieczenia i opieki nad uczniami.

Termin realizacji: rok szkolny 2010/2011 r.

Przewidywana ilość wyjazdów: dla 1 szkoły: 4

4. Paszporty edukacyjne

Formuła „Paszportów edukacyjnych” polega na sfinansowaniu kosztu udziału uczniów na przykład w dniach otwartych, targach, konferencjach edukacyjnych. Celem zadania jest wzrost samoświadomości i samosterowności uczniów w procesie edukacji poprzez stworzenie możliwości udziału w interesujących ucznia wydarzeniach o charakterze edukacyjnym, naukowym i popularnonaukowym.

Rekomendowaną przez projektodawcę formą jest wyjazd grupowy uczniów pod opieką nauczycieli.

Projekt zakłada pokrycie kosztów dojazdu i udziału ucznia w wydarzeniu, a także opieki nauczyciela.

Termin realizacji: rok szkolny 2010/2011 r.

5. Letnie Tematyczne Obozy Naukowe

Tygodniowe obozy dla uczniów w ośrodkach wypoczynkowych, podczas których odbywać się będą warsztaty, pokazy, spotkania z naukowcami w wakacyjnej atmosferze.

W pierwszej części turnus będzie składał się z 3 dni zajęć z przedmiotu badawczego (biologia, fizyka, chemia, matematyka, informatyka, przedsiębiorczość) oraz spotkań ze znanymi naukowcami. Kolejne dni obozu to zajęcia rozwijające umiejętności uczniów w zakresie pracy zespołowej, komunikacji interpersonalnej i asertywności – szkolenie „Ja w zespole”. Na zakończenie obozu odbędzie się Turniej Zespołów Badawczych. Zwycięskie 3 zespoły w danej kategorii otrzymają nagrody w postaci sprzętu i pomocy dydaktycznych, które będą do wykorzystania w zajęciach Szkolnych Projektów Badawczych.

Termin realizacji: wakacje 2011 r.

WSP TWP w Warszawie sfinansuje koszt:

- dojazdu, pobytu i wyżywienia uczniów i nauczycieli w ośrodkach wypoczynkowych,

- ubezpieczenia uczniów,

- wynagrodzenia dla nauczycieli prowadzących zajęcia i dla kadry szkoleniowej,

- nagród dla uczniów.

6. Ponadregionalne Prezentacje Naukowe

Najbardziej aktywne Zespoły Badawcze będą uczestniczyły w 6-dniowych panelach integracyjno-naukowych. Będzie to okazja do zaprezentowania ich dotychczasowych osiągnięć, wyników eksperymentów i badań oraz poznania najnowszych rozwiązań i odkryć naukowych.

Celem „Prezentacji” jest integracja ruchu naukowego, rozwój umiejętności w zakresie wystąpień publicznych i wzrost zainteresowania nauką.

Termin realizacji: I 2012 – IX 2012 r.

Projekt zakłada pokrycie kosztów dojazdu i pobytu uczniów i nauczycieli, a także koszt sprawowania przez nauczycieli opieki nad uczniami.

7. Piknik Młodych Naukowców

Każda Szkoła biorąca udział w Projekcie będzie miała możliwość zorganizowania „Pikniku”, na którym zostaną zaprezentowane rodzicom, nauczycielom i uczniom, m. in. efekty prac z I edycji Szkolnych Zespołów Badawczych. Celem imprezy ma być upowszechnienie wiedzy o różnych dyscyplinach naukowych poprzez ciekawe eksperymenty i pokazy. Będzie to też świetna okazja dla Szkoły na promocję jej własnej oferty edukacyjnej.

WSP TWP w Warszawie sfinansuje m. in. koszt technicznej organizacji pikniku w szkole, zakupu dodatkowych materiałów dydaktycznych (np. odczynników) na potrzeby przeprowadzenia prezentacji i eksperymentów, zgodnie z wcześniej przygotowanym przez Szkołę i zaakceptowanym przez Biuro Projektu scenariuszem i budżetem „Pikniku”.

Termin realizacji: IV 2012 – IX 2012 r.

8. Konkurs na uczniowski projekt popularyzujący naukę

Zespoły Badawcze wraz z nauczycielami przygotują projekt skierowany do uczniów innych szkół, popularyzujący nauki przyrodniczo-matematyczne lub przedsiębiorczość. Oceny projektów dokona Komisja Oceniająca, która nagrodzi 5 Zespołów Badawczych. Autorzy najlepszych prac otrzymają możliwość sfinansowania wyjazdu na zagraniczne seminarium, konferencję lub sympozjum naukowe – łączna suma nagród wynosi 50 tysięcy złotych.

Termin realizacji: I 2012 – VI 2012 r.

9. Interdyscyplinarna Akademia Naukowców

Projekt przewiduje również pięć Akademii zorganizowanych w różnych ośrodkach naukowych. Celem Akademii jest skłonienie uczniów do twórczego rozwiązywania problemów i szukania niekonwencjonalnych rozwiązań. Uczniowie – korzystając z pomocy naukowców, inżynierów, wykładowców akademickich – będą zespołowo rozwiązywać zagadki interdyscyplinarne.

Nagrodami będą książki, podręczniki, atlasy i inne pozycje naukowe, które pozwolą uczniom na rozwój kompetencji kluczowych ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności uczenia się i kreatywnego rozwiązywania problemów.

Termin realizacji: X 2012 – III 2013 r.

Projekt zakłada pokrycie kosztów dojazdu, 5-dniowego pobytu i wyżywienia uczniów i nauczycieli, a także opieki nauczycieli nad uczniami.