Pedagog



ZADANIA PEDAGOGA SZKOLNEGO

"Być człowiekiem znaczy posiadać kryształową moralność, nieograniczoną tolerancyjność, do pasji posuniętą pracowitość, dążyć do ciągłego uzupełniania swego wykształcenia, pomagać innym..." Janusz Korczak

Zadania pedagoga szkolnego wynikające z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 roku:
- rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych;
- określanie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznawanych potrzeb;
- organizowanie i udzielanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli;
- podejmowanie działań wychowawczych i profilaktyczny6ch wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki, w stosunku do uczniów, z udziałem rodziców i nauczycieli;
- wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki;
- planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli, w zakresie wyboru przez uczniów kierunków kształcenia;
- działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.

Zadania pedagoga szkolnego wynikające ze Statutu Szkoły:
- rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych;
- określanie form i sposobów udzielania pomocy uczniom, w tym uczniom wybitnie uzdolnionym odpowiednio do ich potrzeb;
- udzielanie różnych form pomocy psychologicznej i pedagogicznej uczniom realizującym indywidualny program lub tok nauki;
- koordynacja prac z zakresu orientacji zawodowej;
- działania na rzecz organizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej;
- informowanie kto prowadzi lub organizuje różnego rodzaju formy terapii psychologicznej dla uczniów.

Zadania, o których mowa są realizowane we współpracy z:
- rodzicami
- nauczycielami
- Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną
- poradniami specjalistycznymi
- innymi podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży

Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
- zajęcia profilaktyczne (dotyczące nikotynizmu, alkoholizmu, narkomanii, HIV i AIDS);
- zajęcia integracyjne (realizowane w ramach zajęć szkolnych);
- porady dla uczniów;
- porady, konsultacje dla rodziców;
- porady i konsultacje dla nauczycieli;
- wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
- podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.

PORADY DLA UCZNIA


Zwróć się do pedagoga szkolnego, gdy:

1. Czujesz, że nikt Cię nie rozumie, jesteś samotny.
2. Nie potrafisz porozumieć się z nauczycielem.
3. Masz problemy rodzinne, znajdujesz się w trudnej sytuacji materialnej.
4. Chcesz podzielić się swoją radością, sukcesem.
5. Chciałbyś pomóc innym, nie wiesz, w jaki sposób.
6. Masz ciekawe pomysły, którymi chcesz się podzielić.

Przyjdź także z każdą sprawą, z którą sam nie potrafisz sobie poradzić.

JAK SKUTECZNIE RADZIĆ SOBIE Z PROBLEMAMI?

Procedura rozwiązywania problemów:
- zastanów się, co jest problemem w danej sytuacji i czy masz wpływ na zmianę,
- postaw sobie realne cele. Sposób, w jaki stawiamy sobie cele ma decydujący wpływ na efektywność ich realizacji. Formułuj więc cele pozytywne i mierzalne,
- zrób plan działania:
a) Jakie umiejętności są mi potrzebne do osiągnięcia tego celu?
b) Jaką wiedzą powinienem dysponować?
c) Co może zahamować postęp?
d) Czy istnieje lepszy sposób rozwiązania postawionych zadań?
- oceń skuteczność działania.


ASERTYWNE ODMAWIANIE, czyli jak zachować się w sytuacji, gdy ktoś namawia Cię do czegoś, na co nie masz ochoty:
Po prostu powiedz "nie"
- miej wyprostowaną postawę ciała,
- patrz w oczy osobie, która Cię namawia,
- mów pewnym, zdecydowanym głosem,
- wyraźnie powiedz "nie"; odejdź; zignoruj; podaj powód; zmień temat; zażartuj; oburz się; powiedz komplement; zaproponuj coś lepszego, innego, rzuć wyzwanie.

STYPENDIA SZKOLNE


W bieżącym roku szkolnym młodzież naszej szkoły korzysta z następujących form pomocy materialnej:
- Stypendium unijne - wypłacane przez Starostwo Powiatowe w ramach projektu "Stypendia unijne szansą edukacyjną dla uczniów szkół w powiecie kołobrzeskim". Warunkiem otrzymywania takiego stypendium jest słaba sytuacja materialna rodzin uczniów oraz stały adres zameldowania na terenach wiejskich. Stypendium wypłacane jest przez okres 10 miesięcy.
- Stypendium Prezesa Rady Ministrów - jest jedną z form nagradzania uzdolnionych uczniów szkół średnich. Warunkiem otrzymania tego stypendium jest uzyskanie w wyniku rocznej klasyfikacji najwyższej średniej ocen oraz dobrego zachowania. Jest ono także przeznaczone dla uczniów o wybitnych, wyraźnie ukierunkowanych uzdolnieniach poświadczonych ocenami celującymi w jakiejś dziedzinie wiedzy i mających co najmniej oceny dobre z pozostałych przedmiotów. Stypendium przyznawane jest na 10 miesięcy.
- Stypendium Starosty Kołobrzeskiego - to forma nagradzania naszych uczniów za bardzo dobre wyniki w nauce, wzorową postawę oraz zaangażowanie na rzecz szkoły. To stypendium wypłacane jest także na okres 10 miesięcy.
- Stypendium Wójta Urzędu Gminy - takie stypendium przyznaje Wójt uczniom z najlepszymi wynikami w nauce. Wypłacane jest ono jednorazowo na koniec roku szkolnego.

Przyznawanie pomocy materialnej uczniom, regulują rozporządzenia m.in.:
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 sierpnia 1993 roku w sprawie warunków, form, trybu przyznawania i wypłacania oraz wysokości pomocy materialnej. (Dz. U. z 1993 roku. Nr 74, poz. 350, § 10, ust. 1) z późniejszymi zmianami.
- Rozporządzenie MENiS z dnia 22 lutego 2005 roku w sprawie terminów przekazywania dotacji celowej gminom na dofinansowanie świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym oraz sposobu ustalania wysokości tej dotacji. (Dz. U. z 2005 roku. Nr 35, poz. 319)
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 czerwca 2005 roku w sprawie stypendiów Prezesa Rady Ministrów, ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego. (Dz. U. z 2005 roku. Nr 106, poz. 890)